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Picasso

In questo lavoro l’artista concentra la sua attenzione su un piccolo stemma stampato nella plastica recante la firma di Picasso, adottato da un a casa automobilistica per le loro vetture.
Questa scelta singolare secondo Tironi è fortemente significativa dei meccanismi sottesi al mondo pubblicitario.
La scritta estrapolata dal contesto artistico si riduce e marchio di fabbrica, a griffe alla moda, diventando un simbolo universalmente riconosciuto che rimanda a qualcosa di estroso, geniale o fuori dagli schemi. L’artista ha fotografato questo marchio, ingigantendolo ed estraniandolo dal suo contesto, operando di fatto un ulteriore de-contestualizzazione.
Le lettere acquistano fisicità ed imponenza quasi a voler riporre l’attenzione sull’importanza della figura di Picasso per le generazioni di artisti successive e per quello che ha rappresentato nella storia dell’arte ma rimandano anche a ciò che la firma rappresenta nelle dinamiche che regolano il mercato dell’arte, per cui il valore artistico ed economico di un opera non è più un valore oggettivo del prodotto di per se ma è in funzione di ciò che il nome dell’autore rappresenta.

In this piece the artist has focused entirely on a small logo moulded in plastic containing a reproduction of Picasso’s signature which was licensed to a car manufacturer to be used in the design of one of their vehicles. According to Tironi, this peculiar decision is very revealing of the underlying workings of the world of advertising. Removing this signature from an artistic context has reduced it to a simple trademark, a fashionable brand name, and has transformed it into a universally recognized symbol aimed at evoking concepts of imagination, inspiration, ingenuity or outside-the-box thinking. Having photographed the logo, the artist then proceeded to enlarge it and estrange it from its original context, effectively de-contextualizing it yet again. At this point the physical nature of the letters contained within the logo becomes more pronounced, as they begin to gain substance and grandeur, almost as if they were attempting to steer the focus back to Picasso’s importance as an influential figure for future generations of artists, and back to everything he has represented and continues to represent to this day in the history of art, whilst also hinting at what an artist’s signature represents within the dynamics that govern the art business, namely, the way in which the economic and artistic value of a work of art is no longer dictated by the objective value of the product itself but rather by what the artist’s name stands for.

Fine art print on aluminium, 60x90cm,  2017,